Thursday 15 August 2013

Sebulan Selepas Penanaman Benih Sawit



Jalan masuk menuju ladang sawit aku.


Dulu kawasan ni penuh dengan pokok getah. Habis aku tumbangkan demi untuk tanam kelapa sawit. Tapi sayang kat Sarawak ni masih sukar nak cari kilang kayu yang proses pokok getah untuk dijadikan perabot. Kalau kat semenanjung, berlambak.




Selesai bekerja, masa untuk minum petang. Yang berseluar merah tu Nizan namanya, dah prepare nak terjun sungai.




Ni pokok mangga epal yang aku bawak dari rumah mak aku. Kalau pokok ni berbuah, buah dia memang besar sampai ranting dia pun boleh melentur. Buahnya aku panggil Mangga Giant.


Yang ni pulak benih pokok rambutan 'anak sekolah'. Buahnya sedap dan kopek. Tak sabar nak merasa buahnya. At least bila setiap kali ke ladang, ada juga ole-ole untuk dibawak balik.


Tak sampai 2 kali toleh, semua dah terjun dalam sungai. Walau macam mane panas sekalipun cuaca, air sungai ni tetap sejok, sebab air ni mengalir dari puncak gunung.
 


Aku dah jumpa kehidupan yang aku nak sebenarnya. Tempat dimana aku boleh cari duit dan juga tempat private untuk keluarga aku berehat.

No comments:

Post a Comment